Ontwerp een logo dat spreekt: Hoe maak je een logo waar mensen van houden?

logo ontwerp delft

 

 

Het is geen geheim dat een logo de eerste indruk is die een potentiële klant van uw merk heeft. Een goed logo kan het verschil zijn tussen iemand die uw bedrijfsnaam in één oogopslag herkent en uw bedrijf onmiddellijk associeert met de visuele weergave ervan. Bij het ontwerpen van een logo moet u nadenken over wat uw doelgroep van uw merk wil zien en voelen. Heeft uw bedrijf een beeld nodig dat het onmiddellijk herkenbaar maakt? Heeft het iets nodig dat opvalt maar niet moeilijk na te maken of te kopiëren is? Of moet het gaan voor iets dat subtieler is en gemakkelijker te integreren in verschillende media? Het is belangrijk om rekening te houden met deze factoren omdat ze betrekking hebben op uw doelpubliek en op de manier waarop u het logo in de toekomst wilt gebruiken.

Een logo is meer dan een icoon.

Eerst en vooral moet uw logo uw merk vertegenwoordigen. Een logo ontwerpen dat in niets lijkt op uw bedrijf geeft u misschien het gevoel dat u dichter bij uw merkvisie komt, maar zal waarschijnlijk niet tot positieve resultaten leiden. Als u een logo ontwerpt om simpelweg het woord "bedrijf" te vervangen door uw logo, slaat u de plank volledig mis. Uw logo moet een weerspiegeling zijn van uw bedrijf zelf. Als het gaat om logo ontwerp, kunt u in de verleiding komen om te denken aan een pictogram als het enige dat telt. Dit is onjuist. Een icoon maakt nog geen logo. Een icoon kan de basis zijn voor een geweldig logo, maar het kan ook een slechte keuze zijn voor een logo als het niet gepaard gaat met de juiste ontwerpconcepten. Meer tips over logo ontwerp in Delft is hier te vinden.

Wat zeggen mensen over uw merk?

U hoeft geen marketingexpert te zijn om te weten dat uw logo iets over uw merk moet communiceren. Je moet je ook bewust zijn van wat mensen over je merk zeggen in de sociale media. Let op potentiële rode vlaggen, want die kunnen erop wijzen dat uw klanten of potentiële klanten een negatief sentiment proberen over te brengen. Als u klachten of suggesties voor verbetering ziet, pak ze dan zo snel mogelijk aan. U kunt ook proberen open vragen te stellen op sociale media, zoals "Wat is één ding dat we beter kunnen doen?" of "Wat is één ding waardoor u ons merk zou willen kiezen boven onze concurrenten?". U kunt uw logo gebruiken om deze discussies op gang te brengen en erachter te komen wat mensen van uw bedrijf vinden. Als u niet zeker weet wat u moet vragen, kunt u uw logo gebruiken om een gesprek over uw merk op gang te brengen.

Waarvoor gaat u uw merk gebruiken?

Voordat u begint met ontwerpen, moet u weten waar uw logo voor staat. Idealiter moet uw logo in elk medium kunnen worden gebruikt en toch uw merk vertegenwoordigen. Een logo voor een restaurant moet er anders uitzien dan een logo voor een technologiebedrijf. Verschillende media vereisen verschillende logo's. Bij het kiezen van wat uw logo vertegenwoordigt, hoeft u zich niet te houden aan de meest voor de hand liggende en voor de hand liggende keuzes. Er is niets mis mee om een logo te kiezen dat een beetje out-of-the-box is of niet wat iedereen doet.

Weet wie je doelgroep is voordat je een logo ontwerpt.

Voordat u begint met het ontwerpen van uw logo, neem even de tijd om na te denken over wie u wilt dat uw logo aanspreekt en wat u wilt dat het vertegenwoordigt. Dit zal u helpen beslissen wat uw logo moet voorstellen. Als u bijvoorbeeld een logo ontwerpt voor een bedrijf dat mensen helpt bij het overwinnen van verslavingen, kunt u overwegen een logo te ontwerpen met een flesje of een naald erin, dat staat voor genezing of het vinden van een uitweg. Aan de andere kant, als uw bedrijf zich bezighoudt met diëten, kunt u overwegen een logo te ontwerpen met een bos groenten, wat staat voor vitaliteit of gezondheid.

Dit lijkt misschien een beetje gek, maar het kan u helpen voorkomen dat u een logo ontwerpt dat niets met uw merk te maken heeft. Het is gemakkelijk om in de opwinding te raken van het ontwerpen van een logo en te vergeten de tijd te nemen om na te denken over wat je aan het creëren bent. Als u weet wie uw doelgroep is, kunt u voorkomen dat u een logo ontwerpt dat niets met uw bedrijf te maken heeft.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *